Kirjastoille tulee nykyään sellaisia dvd-paketteja, joissa on jonkin tuotantokauden kaikki levyt samassa kotelossa. Mutta jos haluaisi laittaa paketin levyt…

Kysytty

Kirjastoille tulee nykyään sellaisia dvd-paketteja, joissa on jonkin tuotantokauden kaikki levyt samassa kotelossa. Mutta jos haluaisi laittaa paketin levyt kiertoon yksittäisinä, saako ottaa kansilehdestä kopiot kullekin levykotelolle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällainen oikeus on vain tieteellisillä ja maakuntakirjastoilla, jotka voivat laillisesti korvata julkaisuista puuttuvia osia (esimerkiksi yksittäisiä tietosanakirjan varastettuja sivuja) valokopioimalla. On tietenkin epätodennäköistä, että kukaan puuttuisi tällaisiin kansikopioihin, mutta tavallisella kunnankirjastolla ei edes näin vähäiseen kopiointiin ole sinänsä lupaa.

Asian voi tietysti hoitaa helposti tekemällä tekstinkäsittelyohjelmalla näihin erillisiin koteloihin kannet, joissa on kaikki olennainen tieto. Kuvan skannaaminen tällaiseen ei kuitenkaan ole laillista, mutta faktateksti sinänsä on vapaata.

Heikki Poroila 27.9.2011