Kielitieteestä kiinnostuneena olen saanut käsiini Helmi Poukan teoksen Sanojen ikä. Jo pelkästään alkusanojen jäkeen aloin epäillä hänen olevan jonkinlainen…

Kysytty

Hei! Kielitieteestä kiinnostuneena olen saanut käsiini Helmi Poukan teoksen Sanojen ikä. Jo pelkästään alkusanojen jäkeen aloin epäillä hänen olevan jonkinlainen toisinajattelija. Hän antaa ymmärtää, että suomalaiset ja/tai suomensukuiset kansat olisivat lähtöisin Egyptistä. Miten tähän on tiedeyhteisössä suhtauduttu? Entä kirjan muu sisältö? Voisiko kirjoittajastakin saada lisätietoa? Terveisin, Ahkera Lukija

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löytämieni tietojen perusteella Helmi Poukan näkemyksiä nykytutkimus ei tue. Hänen tutkimuksistaan mainitaan mm. Kalevalan kulttuurihistoriasta kertovalla sivustolla: http://www.kalevalaseura.fi/kaku/sivu.php?n=p5a1&s=p5a1s3s2&h=hp5a1&f=f…
Hänet luetaan siinä Wettenhovi-Aspan näennäistieteellisiin hengenheimolaisiin, jotka yhdistivät Kalevalan synnyn etelä-Euroopan/Egyptin muinaisiin kulttuureihin.

Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja (1-3, 1992, 1995, 2000) ei mainitse Helmi Poukkaa lähteenä.

Lähempiä tietoja Helmi Poukasta en valitettavasti löytynyt.

Jos haluatte aiheesta tarkempaa tietoa niin kannattaa kääntyä Kotimaisten kielten keskuksen puoleen, jonka etymologisessa arkistossa varmaankin tiedetään enemmän. Yhteystiedot: etymologinenarkisto@kotus.fi, puhelin 020 781 3221 (8.00-16.00).