Kertoisitko nimestä Madonna.

Kysytty

Kertoisitko nimestä Madonna.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi on italiaa ja sen aineksina on possessiivipronomini ma (nykykielessä mia) 'minun' ja donna 'nainen', 'rouva'. Donna 'rouva' on välimuodon domna kautta kehittynyt italialainen muunnos latinan kielen sanasta domina 'rouva' ja on tavattu jo 1200-luvun teksteissä. Puhuttelumuotoa Madonna on käytetty käännyttäessä ylempiarvoisen naishenkilön puoleen. Myöhemmin sanalla on ruvettu tarkoittamaan nimenomaan neitsyt Mariaa, Jeesuksen äitiä, sittemmin hänen kuvaansa tai hänen muistolleen vihittyä kirkkoa. Samaa alkuperää on sanonta il mese della Madonna 'madonnan kuukausi' eli toukokuu (roomalaiskatolisessa kirkossa toukokuu on erityisesti omistettu Marian kunnioitukselle). Käytännössä sana esiintyy myös päivittelynä, suomessa ehkä 'Hyvänen aika!'

Lo Zingarelli : Vocabolario della lingua italiana / di Nicola Zingarelli. - Zanichelli, 2005(?).

Italia-suomi-suursanakirja / Ola Berggren, Silja Kinnunen, Kristiina Lounasvuori-Riikonen. - Otava, 2003.