Kenestä tulisi kuningas, jos Charles ja William kuolisivat?

Kysytty

Kenestä tulisi kuningas, jos Charles ja William kuolisivat?

Vastaus

Vastattu

Kuninkaaksi Walesin prinssin (Charles) ja Cambridgen herttuan (William) jälkeen tulisi seuraavana perimysjärjestyksessä oleva prinssi George. Jos prinssi George olisi yhä alle 18-vuotias, nimitettäisiin sijaishallitsija siihen saakka kun hän täyttää hallitsijalta vaaditun 18 vuoden iän. Sijaishallitsijaksi tulisi ensimmäinen perimysjärjestyksessä Georgesta seuraava 18 vuotta täyttänyt. Mikäli sijaishallitsijaa valittaessa joku sivuutetaan virallisessa perimysjärjestyksessä alaikäisyyden vuoksi, hän astuu alkuperäisen sijaishallitsijan paikalle heti 18 täytettyään, mikäli prinssi George on yhä alaikäinen.

Tällä hetkellä ensimmäinen yli 18-vuotias prinssi Georgen jälkeen Yhdistyneen kuningaskunnan perimysjärjestyksessä on listalla kuudentena oleva Walesin prinssin nuorempi poika Harry – siitä huolimatta, että tämä on omasta tahdostaan irtautunut kuninkaallisesta hierarkiasta. Harrysta seuraava aikuinen perimysjärjestyksessä on listan yhdeksäs, Charlesin veli Andrew, Yorkin herttua. Kymmenentenä perimysjärjestyksessä on Andrewin vanhempi tytär, prinsessa Beatrice.

Succession | The Royal Family

Regency Act 1937 (legislation.gov.uk)

About The Duke of Sussex - Royal.uk

About The Duke of York - Royal.uk