Kenen runo, mikä runo? Muistissa tällaisia seikkoja: tulee päivä, jolloin paperit pannaan nippuun, käytävät kuljetaan viimeistä kertaa ja ovet suljetaan…

Kysytty

Kenen runo, mikä runo?
Muistissa tällaisia seikkoja:
tulee päivä, jolloin paperit pannaan nippuun, käytävät kuljetaan viimeistä kertaa ja ovet suljetaan viimeistä kertaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä saattaisi olla Paavo Haavikon runo kokoelmassa Tiet etäisyyksiin (1951). Se alkaa seuraavasti: "Joskus on lähdettävä ja oltava valmis / ja sidottava paperinsa yhteen / vietäviksi ullakolle tilikirjojen joukkoon, / joskus on lähdettävä ja jätettävä askeleet käytäviin, / ja kuljettava läpi huoneitten muistamatta."