Keitä ovat Suomen sotakirjallisuuden tunnetuimpia kirjailijoita?

Kysytty

Keitä ovat Suomen sotakirjallisuuden tunnetuimpia kirjailijoita?

Vastaus

Vastattu

Tunnetuimpana suomalaisena sotaromaanien kirjoittajana voitaneen itseoikeutetusti pitää Väinö Linnaa (Tuntematon sotilas, Täällä Pohjantähden alla).

Muita tunnetuimpia tai ainakin useimmiten esiin nostettuja kirjailijoita ovat esimerkiksi J. L. Runeberg (Vänrikki Stoolin tarinoita), Veijo Meri (Manillaköysi), Yrjö Jylhä (Kiirastuli), Erkki Palolampi (Kollaa kestää), Olavi Paavolainen (Synkkä yksinpuhelu), Paavo Rintala (Sissiluutnantti, Sotilaiden äänet), Samuli Paronen (Kuolismaantie), Pentti Haanpää (Yhdeksän miehen saappaat), Eino Hosia (Tuliholvin alla), Esa Anttala (Päämajan kaukopartio ja muut kaukopartioteokset), Reino Lehväslaiho (Panssarisotaa 1941-1944) ja Antti Tuuri (Talvisota, Rukajärven tiellä).

Lähteet:

https://www.kirjasampo.fi/fi/genre/sotakirjallisuus
https://koppa.jyu.fi/avoimet/taiku/kirjallisuuden_aikajana/1900-luvun-s…
Suomen kirjallisuushistoria 3, 1999, Lassila Pertti (toim.), s. 118–125