Keiden ja minkälaisia suomennoksia on Hadrianuksen runosta "animula, vagula, blandula"?

Kysytty

Keiden ja minkälaisia suomennoksia on Hadrianuksen runosta "animula, vagula, blandula"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arto Kivimäen ja Pekka Tuomiston Rooman keisarit -teoksesta löytyy käännös runosta, mutta en löytänyt merkintää, kuka on kääntäjä, ehkä jompi kumpi tai herrat yhdessä. Tämä käännös löytyy verkosta Wikipedian Hadrianus-artikkelista ainakin tällä hetkellä, https://fi.wikipedia.org/wiki/Hadrianus.

Löydän toisenkin käännöksen ja sille tekijänkin, mutta omista luentomuistiinpanoistani. Ne ovat peräisin Tuomo Pekkasen Rooman keisariajan runoutta käsittelevälltä luentokurssilta. Se on ymmärtääkseni Tuomo Pekkasen oma käännös.

Sieluni häilyväinen, hieno,
ruumiini vieras ja seuralainen,
nyt sinä poistut kalpeaan, kylmään, alastomaan paikkaan,
etkä enää laske leikkiä tapasi mukaan.

Jos käännös on julkaistu jossakin, se on todennäköisesti joko jossain antologiassa tai mahdollisesti artikkelissa. Kanava-julkaisussa oli Klassikko-osasto, jossa julkaistiin artikkeleita, joihin usein sisältyi käännöksiä antiikin teksteistä. En kuitenkaan löytänyt sellaista.

Lahden kaupunginkirjaston runotietokannasta löytyy paljon antiikin runouden käännöksiä, mutta juuri tätä ei siellä ole, http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/.