Käyttävätkö kaikki Suomen kaupunginkirjastot A-kirjainta viivakoodissaan?

Kysytty

Hei! Käyttävätkö kaikki Suomen kaupunginkirjastot A-kirjainta viivakoodissaan? (miksi, jos näin on?)
Onko jokaisella kirjastolla oma alkuosa, esim. Turussa 853A (ainakin minulla on se) vai voiko jollain muullakin olla sama viivakoodi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turussa on vanhemmissa kirjastokorteissa todellakin 853-alkuinen numero. Tämä numero on kuntakoodi http://www02.oph.fi/asiakkaat/rahoitus/perus01k/forms/kuntalista_help1.html  A tarkoittaa yksinkertaisesti asiakasta. Jotkut muutkin kaupungin/kunnankirjastot käyttävät A-kirjainta, mutta eivät suinkaan kaikki. Vaski-kirjastokimpan uudet kortit ovat VASKI-alkuisia. Alussa oleva kuntakoodi tai kirjastokimpan koodi varmistavat sen, että kahta samanlaista ei pitäisi Suomesta löytyä.