Otsikko
Kauanko rattijuopumus on ollut rikos Suomessa?

Kysytty

Kauanko rattijuopumus on ollut rikos Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rattijuopumus kriminalisoitiin erillisenä rikoksena Suomessa vuonna 1926. Samana vuonna annettuun tieliikennelakiin otettiin kielto kuljettaa moottoriajoneuvoa alkoholin vaikutuksen alaisena. Laki jätti eri näytön varaan, milloin henkilön katsottiin olevan alkoholin vaikutuksen alainen. Oikeuskäytännössä rangaistavan humalatilan raja oli noin promillen paikkeilla eli suuri osa rattijuopumuksesta jäi lain ulottumattomiin
Liikenteen ja alkoholinkulutuksen kasvaessa myös rangaistuksia kovennettiin vuosina 1937, 1950 ja 1957. Kun alkoholi- ja kriminaalipolitiikka liberalisoituivat 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa rangaistukset lievenivät ja lainsäädäntö muuttui. Rattijuopumusta koskevat säännökset siirrettiin tieliikennelaista rikoslakiin ja kiinteät promillerajat otettiin käyttöön v. 1977 voimaan tulleella lailla (rattijuopumus 0,5 promillea ja törkeä rattijuopumus 1,5 promillea).
Vuoden 1994 lainuudistuksessa törkeän rattijuopumuksen raja pudotettiin 1,2 promilleen.
Tiedot ovat peräisin teoksesta Rikosoikeus / Olavi Heinonen et. al. WSOY 1999.