Kansakoulun 5. lukukirjassa (v.67) on ollut runo joka menee suunnilleen näin: tee työtä, ahkeroi ja raada, parempaa onnea et voi saada. niin neuvoi muuan…

Kysytty

Kansakoulun 5. lukukirjassa (v.67) on ollut runo joka menee suunnilleen näin: tee työtä, ahkeroi ja raada, parempaa onnea et voi saada. niin neuvoi muuan peltomies, joka kuolinhetkensä tulleen ties - hän kutsui lapset koolle ja puhui hiljaa heille: jää teille talo tää, ei myydä sitä saa. Sen taatot jättäneet on meille ja aarteen kätkee tämä maa..

En muista sitä kokonaan ja nyt tarvisin sen sanat. Ja kukahan mahtaa olla tekijä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runon on kirjoittanut La Fontaine, ja se löytyy Urho Somerkiven Lasten
neljännestä lukukirjasta (1967):

Maamies ja hänen lapsensa

KUORO I:
Tee työtä, ahkeroi ja raada,
parempaa aarrett' et voi saada

Kun muuan rikas peltomies
jo kuolinhetken tulleen ties,
hän kutsui lapset luo ja puhui hiljaa heille:

MAAMIES:

"Jää teille talo tää, ei myydä sitä saa,
tilanne hyvin hoitakaa,
sen taatot jättäneet on meille;
ja aarteen kätkee tämä maa.

En tiedä paikkaa sen, mut onnenne voin taata,
jos tarmoll' etsitte ja kaivelette maata.
Kun vilja korjuuss' on , niin pellot kääntäkää,
syvältä kuokkikaa; mut pitäkää myös huoli,
ett' ala pieninkään ei möyrimättä jää!"

KUORO II:

Näin taatto kehotti ja kuoli.
Mut pojat myllersivät maan,
niin hyvin kääntäin sen - ja työtä siinä piisas -
ett' uusi laiho nous nyt kasvuun kauneimpaan.
Ei kultaa löydetty. Mut vanhus oli viisas,
kun neuvoi viime hetkellään
heit' aarteen työssä näkemään.