Kaksi omenaista kysymystä. 1) Missä runossa Homeros ylistää omenaa? 2) Onko jossain yksinkertainen selitys, miten siemenestä saa kasvamaan omenapuun?

Kysytty

Kaksi omenaista kysymystä.
1) Missä runossa Homeros ylistää omenaa?
2) Onko jossain yksinkertainen selitys, miten siemenestä saa kasvamaan omenapuun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Homerokselta on säilynyt nykymaailmalle kaksi eeposta (Ilias ja Odysseia), ei runoja. Odysseian seitsemännessä laulussa kuvaillaan Alkinoon talon puutarhaa Otto Mannisen suomentamana näin:

Vaan puutarha on eess' esikartanon porttien laaja,
auran neljän maa-ala, sen sivut äärtävi aita.
Siin' isot kasvaa puut kukass' uhkuen, päärynät kantaa
tuo ja granaatit tuo, helokyljet tuo omenansa,
viikunat armaat tuo ja oliivit tuo ani-runsaat.
Talvell' ei, suvell' ei kato konsaan käy, sato ehdy;
pitkin vuott' yhä vain mikä kukkii, taas mi jo kypsyy
läntisen henkäilles', yhä päärynä päärynän jälkeen
joutuu, uusia puut yhä kypsyttää omenoita,
seuraa terttua terttu ja viikuna viikunamarjaa.

(Homeros: Odysseia s.101-102)

Anssi Krannilan kirja Omenapuu (1996) on kirja omenapuun viljelystä.