Olen ymmärtänyt että omenan siemeniä ei kannata syödä koska niihin kerääntyy raskasmetalleja tai myrkkyjä. Mitenkäs sitten on syötävien siementen suhteen, eikö…

Kysytty

Olen ymmärtänyt että omenan siemeniä ei kannata syödä koska niihin kerääntyy raskasmetalleja tai myrkkyjä. Mitenkäs sitten on syötävien siementen suhteen, eikö esimerkiksi pinjan tai auringonkukan siemenissä ole vaarallisen paljon myrkkyjä tai raskasmetalleja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Omenan siemeniä ei kannata syödä suurta määrää, koska niissä on luonnostaan syanidin sokeriyhdistettä, amygdalaania, joka suurina annoksina aiheuttaa tukehtumiskuoleman. Samaa ainetta on myös esim. luumun ja aprikoosin siemenissä. Pieninä määrinä syötyinä omenan siemenistä ei ole haittaa. (Lähde: Tiede 2000 -lehti, 1997, nro 8, s. 62)

Monissa siemenissä, esimerkiksi auringonkukan, saattaa olla ympäristöstä tulleita raskasmetalleja, vaikka ne eivät sinänsä olisi myrkyllisiä.

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mistä voi saada asiantuntijan vastauksia esim. tähän auringonkukka-kysymykseen?