Kaipaisin tietoa lasten- ja nuortenkirjallisuudesta, joka joko käsittelee tai edustaa anarkistista maailmankatsomusta. Kirjojen ei ole pakko olla…

Kysytty

Moi! Kaipaisin tietoa lasten- ja nuortenkirjallisuudesta, joka joko käsittelee tai edustaa anarkistista maailmankatsomusta. Kirjojen ei ole pakko olla tunnustuksellisia - etsin nimenomaan anarkia/ismi-elementtejä :) Teoriakirjallisuus on erityisen tervetullutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka hakusanoilla "anarkia" ja "anarkismi" verkkokirjastoista jonkin verran lastenkirjallisuutta löytyykin, täytyy kyllä sanoa, että lastenkirjojen "anarkia" on lähinnä viatonta vallattomuutta - ei niinkään maailmankatsomuksellista poliittista anarkismia.
https://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena/search?p_p_id=searchResult_WAR…

Käyttökelpoista teoreettista kirjallisuutta aiheesta löytyy kuitenkin jonkin verran varsinkin Lastenkirjainstituutin tutkimuskirjallisuuden joukosta:
http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?DATABASE=4&PBFORMTYPE=010…

Hyvä yleisjohdatus politiikkaan lastenkirjoissa on Sulevi Riukulehdon, Anssi Halmesvirran ja Kari Pöntisen Politiikkaa lastenkirjoissa (SKS, 2001).