Kaipaan lisätietoa jatkosodan aikana pidetystä ensimmäisestä (?) valistusupseerikoulutuksesta Savonlinnassa. Minulla ei esim. ole tietoa päivämääristä eikä…

Kysytty

Kaipaan lisätietoa jatkosodan aikana pidetystä ensimmäisestä (?) valistusupseerikoulutuksesta Savonlinnassa. Minulla ei esim. ole tietoa päivämääristä eikä kestosta. Yksi kurssin osallistujista oli Simppa eli Simo Juntunen, Sosiaalidemokraatin pakinoitsija.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en oikein pysty löytämään mitään kirjallisuutta mainitusta kurssista, asia saattaisi vaatia arkistotutkimuksia, oikea osoite olisi silloin Sota-arkisto http://www.sota-arkisto.fi/. Aiheesta, sota-ajan propaganda-, valistus- ja tiedotustoiminnasta, on julkaistu melko paljon erilaista kirjallisuutta (muistelmia, tutkimusta, päiväkirjoja). Tässä luetteloa: /// Esko Salminen: Propaganda rintamajoukoissa 1941-1944 – 1976///, ///Touko K. Perko: TK-miehet jatkosodassa, Päämajan kotirintaman propaganda. – 1974.///, ///Kustaa Vilkuna: Sanan valvontaa, sensuuri 1939-1944. – 1962///, ///Kalle Lehmus: Kolme kriisiä. – 1971///, ///Ilmari Turja: Herrojen kanssa marjassa. – 1973///, ///Ilmari Turja: Ei kukaa oo mikää, sanoo Rannanjärvi. – 1975///, ///Ilmari Turja: Arkisto auki. – 1986///, ///Olavi Paavolainen: Synkkä yksinpuhelu. – 1946///, ///Martti Haavio: Me marssimme Aunuksen teitä, päiväkirja sodan vuosilta 1941-1942. – 1969///, Eino Jäppinen: Tiedotusmiehen sota, kokemuksia kahden sodan ja välirauhan vuosilta. – 1987///, ///Keijo K. Kulha: Aseveljien aika, suomalaisen asevelilihengen ja asveliliikkeen historiaa 1940-1945. – 1980///,
///Keijo K. Kulha: Tarkoituksellista tiedotustoimintaa, sodanaikaisen propagandan kuva todellisuudesta vuosina 1943-1944. – 1972///, ///Lasse Lehtinen: Sodankäyntiä sanoin ja kuvin, suomalainen sotapropaganda 1939-1944. – 2006///, ///Eino Jutikkala: Valtion tiedoituslaitoksen salainen sotakronikka. – 1997///, ///Heikki Luostarinen: Perivihollinen, Suomen oikeistolehdistön
Neuvostoliittoa koskeva viholliskuva sodassa 1941-1944. – 1986///, ///Erkki Kansanaho: Papit sodassa. – 1991///, ///Martti Ruutu: Me uskoimme Suomeen, sotapäiväkirja 1941-1944. – 2000///,
///Veli-Matti Syrjö: Propaganda jatkosodassa (teoksessa Jatkosodan pikkujättiläinen). – 2005.