Joskus viime sodan aikana oli ollut saatavilla juomana milkkiä. Kirjoitetaan milkki. Se oli ollut varastoituna suurissa astioissa. Lapsille sitä oli joskus…

Kysytty

Joskus viime sodan aikana oli ollut saatavilla juomana milkkiä. Kirjoitetaan milkki. Se oli ollut varastoituna suurissa astioissa. Lapsille sitä oli joskus annettu ja oli kuuleman mukaan kuin linnunmaitoa. Makeaa ja imelää. Mitähän se oli ja kuinka sitä sai ja kenelle se oli tarkoitettu kun kaikki oli kortilla? Oliko se eläimille vai ihmisille? Vai oliko se jotain rautaisannosta raskaan työn tekijöille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Milkki oli kondensoitua eli tiivistettyä maitoa, johon voitiin lisätä myös sokeria.

Kondensoidun maidon keksi ranskalainen sokerileipuri Nicolas Appert jo 1810-luvulla. Tietoa tästä säilömismenetelmän keksijästä ja keksinnöistä mm. alla olevista linkeistä:

http://www.tiede.fi/artikkeli/166/napoleonille_kiitos_sailykkeista_

http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=en&u=http://en.wikipedia…

http://news.google.com/newspapers?nid=1696&dat=19730614&id=_74aAAAAIBAJ…

Tätä maitoa voidaan nimittää tiivistemaidoksi, maitotiivisteeksi tai kondensoiduksi maidoksi, ja sitä valmistetaan edelleen monissa maissa ja myydään Suomessakin. Valio on sitä aikaisemmin valmistanut Suomessa. Kirjassa Maidon tie: Valio ja osuusmeijerijärjestö 1905 - 1950 (kirjoittanut Kari Hokkanen, 1980) kerrotaan (s. 83), että kondensoitua maitoa ja kermaa meni vientiin Valiolta 1920-luvulla. Valio valmistaa tätä maitoa myös vuoden 1937 Ison tietosanakirjan mukaan. Vuoden 1950 Pieni tietosanakirja kertoo maitoa myytävän ”ilmanpitävästi suljetuissa pulloissa t. peltirasioissa”. Vuoden 1967 Uusi tietosanakirja taas kertoo, ettei tätä maitoa valmisteta Suomessa. Eli jossakin vaiheessa valmistus on lopetettu.

Sotien aikana suomalaiset sotilaille ”kulkeutui” saksalaista alkuperää olevaa milkkiä. Kirjassa Kuvia ja kertomuksia sieltä jostakin – rintamanaiset muistelevat (toimittanut Hely Alhainen, 2004) kerrotaan, että milkkipurkit sisälsivät vahvasti sokeroitua, siirappimaista maitotiivistettä. Kun milkkipurkin upotti kiehuvaan hernekeittoon kypsymään, sai kinuskia.

Suomen sotaveteraaniliiton veteraanien muistelmia -sarjassa sotilas kertoo kuljetuskoneen pudottaneen sotilaille muonaa, mm. "milkkiä eli maitokorviketta":

http://www.sotaveteraaniliitto.fi/teemasivut/veteraanien-muistelmia/mot…

Muistitiedon mukaan milkkiä olisi jaettu myös koululaisille.

Sokeroitu maito eli milkki mainitaan myös Veikko Huovisen vastailmestyneessä kokoelmassa Luonnonkierto: novelleja, pakinoita, lyhyitä erikoisia 1950-2001.

Valio sai viime vuonna toiveen tiivistemaidon valmistuksen aloittamisesta, mutta ei vastauksen mukaan suunnittele tällaista:

https://www.avainklubi.fi/initiative/view/13241/kirkastettu-voi-ja-tiiv…

24 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kondensoitua maitoa on siis nykyäänkin joissakin kaupoissa saatavilla - Suomessa siis. Säilyketölkeissä. Tämän kondensoidun maidon voi myös keittää vesihauteessa "kasaan" ja siitä tulee eräänlaista toffeeta, jota käytetään paljon esim. Etelä-Amerikassa kotitekoisissa karamelleissä ja leivonnaisissa.