Otsikko
Joskus turhaudun, kun jonotan kauan jotain kirjaa. Nyt Saarikiven Suomen kieli ja mieli -kirjaa tammikuusta 2019.Jononumeroni on nyt jotain yli 200. (Helmet)…

Kysytty

Hei!
Joskus turhaudun, kun jonotan kauan jotain kirjaa. Nyt Saarikiven Suomen kieli ja mieli -kirjaa tammikuusta 2019.Jononumeroni on nyt jotain yli 200. (Helmet)
Kirjallisuuden ystävät -fecebooksivuilta luen, että Turussa esim. se on heti saatavissa hyllystä.
Eikö pitkä¨jono aiheuta tarvetta kirjastolle ostaa lisää kirjoja Helmetin alueelle tai kaukolainaus??. Tuntuu hullulta, että jossain kirja on hyllyssä ilman että kukaan sitä lainaa.

Vastaus

Vastattu

Janne Saarikiven kirjasta on tällä hetkellä 404 varausta ja lainattavien kirjojen lukumäärä on 48. Toisinaan kirjan kysyntä muodostuu suuremmaksi kuin on arvioitu, jolloin yritämme hankkia lisää lainattavia niteitä. Tässä tapauksessa on selvästi harkittava lisäniteiden hankkimista.

Suosituimmista kirjoista on usein todella pitkiä varausjonoja, jolloin kirjaa odottava luonnollisesti turhautuu. Samasta kirjasta saattaa olla myös lyhyempiä varausjonoja esim. yliopistokirjastoissa. On olemassa tietokantoja, joista tämän asianlaidan voi tarkistaa. Erityisen helppokäyttöistä FINNA -tietokantaa voi suositella https://finna.fi/.

Kaukolainaus https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kaukopalvelu on kirjaston tarjoama, erinomaisesti toimiva maksullinen palvelu. Kirjastot kaukolainaavat kirjoja keskenään, mutta jos kirja löytyy kysyjän asuinpaikkakunnalta, sitä ei pääsääntöisesti pyydetä kaukolainaksi. Kaukolainauksesta  ks. www.helmet.fi>Kirjastot ja palvelut> Kaukolainaus

Kirjastojen uusilla kellutusjärjestelmillä, esim. Helsingissä IMMS -järjestelmällä, pyritään paremmin seuraamaan ja valvomaan kokoelmien jakautumista kirjastojen kesken.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Monella landelaisella on Helmet-kirjastokortti. Sillä voi tehdä varauksia ja katsoa sitten, saako kirjan nopeammin omasta kunnasta vai Stadista siellä käydessään.
Vastavuoroisesti: Jos asuisin edelleen Helsingissä ja tilanne olisi tuollainen, katsoisin Keski-Uudenmaan kirjastojen tietoja. Äsken kirja näytti olevan hyllyssä niinkin lähellä kuin Keravalla. Sikäläisen kirjastokortin saaminen onnistunee kertakäynnillä kuten pääkaupunkiseudullakin, sitten voi varauksia tehdä netissä, eikä lähijunamatka vie kohtuuttomasti aikaa... lukemisen voi aloittaa jo VR:n kyydissä.