Otsikko
Jos otetaan satunnaisotannalla 1000 45-vuotiasta miestä jotka kaikki otavat eläkevakuutuksen niin kuinka monta heistä on elossa 15 vuoden kuluttua ja…

Kysytty

jos otetaan satunnaisotannalla 1000 45-vuotiasta miestä jotka kaikki otavat eläkevakuutuksen niin kuinka monta heistä on elossa 15 vuoden kuluttua ja nostamassa eläkettä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En ole tilastotieteilijä, mutta näin se kai menee:

Tilastokeskuksen Kuolleisuus- ja eloonjäämislukuja 1986-2008 -taulukosta (löytyy osoitteesta stat.fi) voidaan todeta, että 100 000 syntyneestä miehestä on 45-vuotiaana hengissä 95 486, ja 60-vuotiaana 86 615. Kyseisen 15 vuoden ajanjaksona miehistä siis kuolee n. 9,3 prosenttia. Näin ollen 1000 miehestä 93 kuolee ja 907 jää nostamaan eläkettä.

Kuinka suuri osa eläkevakuutuksen ottavista miehistä jää eläkkeelle 60 ikävuoteen mennessä, jääkin sitten jonkun viisaamman selvitettäväksi.