Onko kirjastonhoitaja yleensä nainen vai onko miehiä töissä enemmä kuin naisia??

Kysytty

Onko kirjastonhoitaja yleensä nainen vai onko miehiä töissä enemmä kuin naisia??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoala on perinteisesti ollut melko naisvaltainen ala. Miesten osuus kirjastoalan henkilökunnasta on kuitenkin vähitellen kasvamassa.
Esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjaston henkilökunnasta oli vuonna 1998 naisia 75,9% ja miehiä 24,1%. Vuonna 2007 naisia oli 72,6% ja miehiä jo 27,4%.

Helsingin kaupunginkirjaston henkilöstöpoliittiseen tasa-arvosuunitelmaan kuuluu mm. sukupuolirakenteen tasapuolistaminen.