Onko Suomessa vertailtu miesten ja naisten ulkonäkövaatimuksia televisiossa? Tuntuu että miehille sallitaan paljon enemmän (ikä, paino yms) kun naisille…

Kysytty

Onko Suomessa vertailtu miesten ja naisten ulkonäkövaatimuksia televisiossa? Tuntuu että miehille sallitaan paljon enemmän (ikä, paino yms) kun naisille.
Muistelisin lukeneeni tästä mutta nyt en löydä aiheesta mitään.

Vastaus

Vastattu

Kaivatun tapaista selkeää vertailua eivät etsintäni valitettavasti tulokseksi tuottaneet. Seuraavista kirjoista ja artikkeleista saattaisi kuitenkin löytyä aihetta ainakin jossakin määrin valottavaa tietoa:

Koolla on väliä! : lihavuus, ruumisnormit ja sukupuoli
Median merkitsemät : ruumis ja sukupuoli kuvassa
Naisen naamio, miehen maski : katse ja sukupuoli mediakuvassa
Rossi, Leena-Maija, Heterotehdas : televisiomainonta sukupuolituotantona

Annala, Milla, Television elintarvikemainonta ja sukupuoli : naiseuden ja mieheyden representaatiot 2010-luvun Suomessa [väitöskirja]
Sarpavaara, Harri, Ruumiilisuus ja mainonta : diagnoosi tv-mainonnan ruumiillisuusrepresentaatioista [väitöskirja]

Kannisto, Maiju, Kaunotar, vanhempi naistähti, salskea mies ja pelle : tähteyden roolit Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa. - Kulttuurintutkimus 3/2011
Kinnunen, Taina, Kansakunnan sotureita ja ihannevartaloita : television urheilu-uutisten miesruumiin representaatiot. - Lähikuva 1/2003
Tapola, Päivi, Ovatko TV-viihteen mies- ja naiskuvat muuttuneet. - Uusi nainen, 11/1996