Otsikko
Jos näkee salakalastajan voiko siitä ilmoittaa johonkin? Minulla on kalastuksen valvojan numero mutta en tiedä voiko heille soittaa ns.akuutissa tilanteessa.

Kysytty

Jos näkee salakalastajan voiko siitä ilmoittaa johonkin? Minulla on kalastuksen valvojan numero mutta en tiedä voiko heille soittaa ns.akuutissa tilanteessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi. Ely-keskuksen sivuilla kerrotaan, että "[k]alastusta valvovat kalastuksenvalvojat, poliisi, kalastusviranomaiset, rajavartiolaitos ja Metsähallituksen erävalvojat ja tulli." Näistä ilmoittaisin ensisijassa kalastuksenvalvojalle jo senkin takia, he saisivat tietoonsa nämä ja sen mukaan osaavat kohdentaa valvontaa. He voinevat ottaa tarvittaessa yhteyttä poliisiin tai muihin viranomaisiin. Kalastuksenvalvojaanhan voi olla luonnollisesti yhteydessä ei-akuutistikin ja kertoa havainnoistaan ja vaikkapa sopia, miten toimit, kun on akuutti tilanne.

Tietysti poliisiinkin voi ola suoraan yhteydessä, onhan kyseessä kuitenkin rikosnimike, johon heillä on velvollisuus puuttua. Konsultoin tuttavaani ja hänen mukaansa alan parhaiten tietävien kalvastuksenvalvojien kautta homma etenee parhaiten.

Toivottavasti tästä on sinulle hyötyä.