Antiikkiliikkeissä myydään lasipalloja joiden ympärillä on narupunos tiuhempana tai löysempänä ja näitä väitetään vanhoiksi verkonmerkeiksi? Milloin moisia on…

Kysytty

Antiikkiliikkeissä myydään lasipalloja joiden ympärillä on narupunos tiuhempana tai löysempänä ja näitä väitetään vanhoiksi verkonmerkeiksi? Milloin moisia on käytetty ja miten ihmeessä ne ovat kestäneet moista käyttöä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselimme asiaa tutulta kalastajalta, joka kertoi, että lasipallot liittyvät kaikkeen kalastukseen missä on ollut passiivisia pyydyksiä. Yksittäisiä lasipalloja on voitu käyttää pyydyksen pitämiseksi välivedessä. Useamman lasipallon rypäs salon ympärillä on ollut kuulemma pyydysmerkki. Narupunos ympärillä estää pallojen rikkoutumisen useamman pallon systeemissä, ja siitä on pallo ollut myös helppo laittaa kiinni pyydykseen. Salossa oli kuulemma alhaalla paino lasikuulanipun keskellä ja salon yläosassa lippu jossa oli laivan numero. Konsultoimamme kalastajan mukaan ainakin Norjassa lasipalloja käytettiin vielä 1960-luvulla, mutta sittemmin muovi syrjäytti lasin.

4 ääntä

Kommentit

minulla on moisii lasipalloja olen ne norjasta tuonut 1979 kalasrajat käyttänyt niitä verokon kohoinina jäämerellä....