Otsikko
Jos jaan kotimaisen kaunokirjallisuuden kahteen osastoon, joille annan nimeksi Humppa ja Rock, niin että osastoon Humppa kuuluu melkein kaikki kotimainen kauno…

Kysytty

Jos jaan kotimaisen kaunokirjallisuuden kahteen osastoon, joille annan nimeksi Humppa ja Rock, niin että osastoon Humppa kuuluu melkein kaikki kotimainen kauno Aleksis Kivestä Laila Hirvisaareen + suurin osa runoudesta ja osastoon Rock kuuluvat esim. Edith Södergran, Pekka Kejosen varhaistuotanto, Arto Melleri ja Paavo Haavikko, niin miten oikeastaan voin löytää lisää näitä Rock-osaston kirjoja? On aika kylllästyttävää lukea kirjoja, joissa joku keittää kahvia ja kaataa sitä sitten kuppeihin, seinäkello raksuttaa ja kissa kehrää lattialla. Tätä Humppa-sarjan kirjallisuutta on kuitenkin noin 97 % suomalaisesta kirjallisuudesta. Rock-osaston kirjallisuudesta varmaan 97 % on uudempaa runoutta. Miten ihmeessä löytäisin ne Rock-osaston proosateokset? En siis tarkoita välttämättä nuorisokirjallisuutta tai beat-meininkiä vaan kirjallisuutta, joka sanoo asiat ihan toisin kuin perinteisesti on tapana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi nykykirjallisuudelle tyypillinen piirre on hajanaisuus. Tyylilajejakin on monia. Humppa ja rock eivät taida enää riittää: muita tyylilajeja voisivat olla esimerkiksi blues, punk, jazz, disko, heavy metal ja ooppera, jos musiikkitermejä haluaa käyttää.

Hyviä, mielenkiintoisia ja ei aivan helposti luokiteltavia suomalaisia nykykirjailijoita, ovat omasta mielestäni esimerkiksi Sofi Oksanen, Rosa Liksom, Juha Hurme, Johanna Sinisalo, Pajtim Statovci, Laura Lindstedt, Mikko Rimminen ja Ranya Paasonen. Humppaa he eivät minusta edusta, eivät ehkä rock-osastoakaan, mutta kirjoittavat jokainen omalla, kiinnostavalla tavallaan.

Alla linkkejä muutamille sivuille, joilla suomalaista nykykirjallisuutta myös käsitellään:

http://blogit.image.fi/minakertoja/2000-luvun-romaani-henkii-yhteison-k…

http://www.kiiltomato.net/kielelliset-samanaikaisuudet-suomalaisessa-ki…

https://www.epressi.com/tiedotteet/tiede-ja-tutkimus/vaitos-maahanmuutt…

0 ääntä

Kommentit

Kiitti vastauksesta!

Ranya Paasonen (ElRamly) oli ainut minulle uusi nimi. Hassua, että tekään ette muistanut liittää nimilistaan Pentti Saarikoskea! Liksomia ja Statovcia olin ajatellutkin kokeilla sekä Paasosen mainitsemaan Alexandra Salmelaa. Sinisalo kirjoittaa jänniä tarinoita, ehkä myös Emmi Itärantaa kokeilen. "Ihan hyvin rassas", sanottais korttipelissä.

Muuten Jarkko Laineen voi minusta lukea myös rock-osastoon ja näistä elävistä Kari Hotakaisen.

Maahanmuuttajien lisäksi olisi tietysti voinut tuoda esiin maastamuuttajia (Antti Jalava, Susanna Alakoski) sekä vaikkapa Venäjän Karjalassa asuvien suomenkielisten kirjallisuutta (Antti Timonen, Jaakko Rugojev), joka tosin on täyttä humppaa, mutta balalaikan säestyksellä.