Suomalaisten kirjailijoiden Suomesta kirjoitettuja tai hyvin Suomea ja suomalaisuutta kuvaavia kirjoja englanniksi tai espanjaksi

Kysytty

Ulkomaalainen ystäväni rakastaa Suomea ja haluaisikin lukea Suomesta. Mitä suomalaisten kirjailijoiden Suomesta kirjoitettuja tai hyvin Suomea ja suomalaisuutta kuvaavia novelleja tms. kirjoja on käännetty espanjaksi tai englanniksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten kirjailijoiden espanjalksi tai englanniksi käännetyistä teoksista voisi ajatella vaikkapa seuraavia.

Havukainen, Aino: Tatun ja Patun päivitetty Suomi (2017) (engl. This is Finland) - kuvakirja, jonka huumori osuu myös aikuisiin

Hotakainen, Kari: Juoksuhaudantie (2002) (esp. Camino de trincheras)

Kettunen, Satu: Aarteitani Suomesta = My favourite Finnish things (2021) - kuvakirja kaikenikäisille

Korhonen, Karoliina: Suomalaisten painajaisia : vähäsanaista vertaistukea (2016) (engl. Finnish nightmares : a different kind of social guide to Finland) - sarjakuva

Kyrö, Tuomas: Ilosia aikoja, mielensäpahoittaja (2014) (engl. Happy days of the grump)

Kyrö, Tuomas: Kerjäläinen ja jänis (2011) (engl. The beggar and the hare, esp. Vatanescu y la liebre) - Arto Paasilinnan Jäniksen vuotta mukaileva romaani

Nyyssölä, Sami: Be Finnish without suffering (2020) - sarjakuva

Lisäksi löytyy maahanmuuttajien Suomi-kuvauksia.

Schatz, Roman: Suomesta, rakkaudella = From Finland, with love (2004) sekä Voi maamme, Suomi = Finland : what a country! (2014)

Schwarzmann, Phil: How to marry a Finnish girl : everything you want to know about Finland, that Finns won't tell you (2011)

Shernoff, Howard: Reflector and 13 other stories from Finnish sidewalks (2020)

Willans, Joel: 101 very Finnish problems : the foreigner's guide to surviving in Finland (2017)

Walker, Tim: Lost in Finland : when I married into a Finnish family and other stories (2016)