Jos henkilöllä ei ole suomalaista henkilötunnusta, voiko hän saada väliaikaista kirjastokorttia? Kuinka pitkäksi aikaa?

Kysytty

Jos henkilöllä ei ole suomalaista henkilötunnusta, voiko hän saada väliaikaista kirjastokorttia? Kuinka pitkäksi aikaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastokortin saa ilman suomalaista henkilötunnusta. Silloin kortti on voimassa vuoden kerrallaan, ja vuoden kuluttua täytyy kortti päivittää, jolloin aikarajaa siirretään taas vuodella eteenpäin.

Kortin hankkimiseen tarvitaan voimassa oleva kuvallinen henkilöllisyystodistus. Alle 18-vuotiailta käy myös kuvaton KELA-kortti. Kuvalliseksi henkilöllisyystodistukseksi kelpaavat EU-maiden henkilötodistukset, passi, suomalainen ajokortti, kuvallinen KELA-kortti ja Suomessa sijaitsevan vastaanottokeskuksen asukaskortti.

Lisää tietoa Helmet-kirjastokortista löytyy osoitteesta http://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa/Kirjastokortti_j…. Käyttösäännöt voi katsoa osoitteesta http://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa/HelMetkirjaston_…. Sivun alareunassa on käyttösääntöjä myös useilla eri kielillä.