Joo, tähtitieteellinen kysysmyS: Olettakaamme vieras sivilisaatio linnunradassa. Oisko siellä otettu kirja käyttöön tiedon säilytyspaikkana, vaiko joku muu…

Kysytty

Joo, tähtitieteellinen kysysmyS:
Olettakaamme vieras sivilisaatio linnunradassa. Oisko siellä
otettu kirja käyttöön tiedon säilytyspaikkana, vaiko joku
muu systeemi? Minkälainen ja millä aikavälillä???????????

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vieraan sivilisaation asuinpaikassa olisi oltava ainakin paperikirjan valmistukseen tarvittavia valmistusaineita kuten puumassaa tai muita kasvikuituja, jotta minkäänlainen tieto voitaisiin niihin säilyttämistä varten painaa. Tietoa on täällä meidän planeetallamme ennen paperikirjaakin säilytetty, ja lukuisia tapoja säilyttää sitä muulla tavoin on kehitetty paperille painamisen jälkeen.

Meidänkin planeetallamme on siis keksitty monia tapoja säilyttää tietoa. Paperikirjan tai jonkin vaihtoehtoisen tiedon säilytystavan keksiminen jossakin muuallakin maailmankaikkeudessa on varmaankin mahdollista, mutta todennäköisyydestä on vaikea sanoa mitään...