Otsikko
Jag undrar om det finns någon bok som behandlar finlandssvenskarnas historia?

Kysytty

Jag undrar om det finns någon bok som behandlar finlandssvenskarnas historia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Om ämnet finns ju mycket skrivet. Jag valde ut några, men det finns betydligt mera, t.ex också i huvudbibliotekets lager, i synnerhet då äldre. Instanser som t.ex. Folktinget torde också ha en hel del! Huset "Gryningen" torde också vara fullsprängd med dylikt material ....

Nedanstående material finns i Internet / mediedatabasen "Plussa" och då givetvis i Helsingfors stadsbibliotek:

Herberts, Kjell / Finlandssvenskarna i det europeiska folkhavet 323
Stolt som eken--en lägesbedömning av det svens 323
Bagerstam, Erik / Finlands svenskar - ett livskraftigt folk i No 323
Svenskt i Finland 2--Demografiska och social 920
Svenskt i Finland 1--Studier i språk och nat 920
Ågren, Gösta / Vår historia 920
Den svenska folkstammen i Finland ( utg. 1940 ) ( Huvudbiblioteket, magasinet )

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Martin Hårdstedt: Finlands svenska historia. Svenska litteratursällskapet i Finland 2023