Otsikko
Itäsuomalaisessa nimistössä esiintyy sukunimi Westman/Vestman. Samannimiset saaret( Vestmannaeyer)sijaitsevat Islannin edustalla. Onko nimillä yhteyttä…

Kysytty

Itäsuomalaisessa nimistössä esiintyy sukunimi Westman/Vestman. Samannimiset saaret( Vestmannaeyer)sijaitsevat Islannin edustalla. Onko nimillä yhteyttä toisiinsa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englanninkielisen Wikipedian mukaan Vestmannaeyjar-saaret ovat saaneet nimensä irlantilaisista orjista, jotka muinaiset skandinaavit (pohjanmiehet eli viikingit) olivat siepanneet orjiksi. Muinaisnorjan sanaa vestmen tai westmen ruvettiin käyttämään irlantilaisista ja se säilyi islannin kielessä, vaikka Irlanti on idempänä kuin Islanti.
Pirjo Mikkosen Kielikello -lehdessä julkaistussa verkkoartikkelissa Mitä ruotusotamiesrullat kertovat nimistöntutkijalle : Suomen ruotusotamiesten lisänimistä sukunimi Westman mainitaan Ruotsin vallan aikana annettuna ruotsinkielisenä sotilasnimenä, ja se olisi jäänyt käyttöön sukunimenä. Man -loppuiset nimet ovat Ruotsissa olleet porvarissäätyyn kuuluvien (kauppiaiden ja käsityöläisten) sukunimiä.
Ruotsin Fråga bibblan -palvelu vahvisti, että kyseessä on "porvarillinen" sukunimi. Nimen alkuosa tulee useimmiten paikannimestä. Vestman on joissakin tapauksissa alkuaan saksalainen sukunimi. Joissakin tapauksissa taas on haluttu kuvata yhteyttä Ruotsin Västmanlandin maakuntaan.
Näyttäisi siltä, että koska sukunimi löytämämme tiedon mukaan on tullut Suomeen Ruotsista, sen alkuperä ei luultavasti liity Vestmanna-saariin. Ellei sitten sukututkimus paljasta esi-isien tulleen sieltä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vestmannasaaret
http://www.genealogia.fi/nimet/nimi32s.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sotilasnimi