Isot kustantamot julkaisevat runokirjoja nykyään todella vähän, pienkustantamoita on jonkun verran, ja omakustanteita julkaistaan paljon. Onko tilastoja tai…

Kysytty

Hei!

Isot kustantamot julkaisevat runokirjoja nykyään todella vähän, pienkustantamoita on jonkun verran, ja omakustanteita julkaistaan paljon.

Onko tilastoja tai tuntumaa siitä, missä määrin runoutta julkaistiin ennen - kun oli muutama iso kustantamo - ja nyt - kun on monia pieniä?
Paljonko runoja lainataan? Enemmän vai vähemmän kuin ennen?

Kiitos! Ja leppeää kesää!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kajaanin kaupunginkirjastolta ei löydy noin yksityiskohtaisia tietoja/tilastoja runoteosten julkaisumääristä. Tuntuma on, että runoteoksia julkaistaan enemmän kuin ennen, koska julkaiseminen omakustanteena on nykyisin melko helppoa. Myöskään virallisista tilastoista vastausta ei löydy, koska tilastot eivät ole niin yksityiskohtaisia. Suomen Kustannusyhdistykseltä voisi mahdollisesti löytyä tarkempia tietoja https://kustantajat.fi/

Viimeisten viiden vuoden aikana Kajaanin kaupunginkirjaston runokirjojen lainaus on ollut suhteellisen tasaista. Valtakunnallisia tilastoja aiheesta ei ole saatavilla.