Otsikko
Etunimen Testament alkuperä?

Kysytty

Isosetäni, joka syntynyt 1890-luvulla, kolmas etunimi on Testament. Onko sen taustasta saatavissa mitään tietoa?

Vastaus

Vastattu

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta osoitteesta http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/default.asp?L=1 kyseistä etunimeä ei löytynyt, joten se ei liene käytössä Suomessa. Etunimeä Testament ei myöskään löytynyt tutkimistani etunimikirjoista.

Testament esiintyy tuossa muodossa monissa kielissä, esimerkiksi ruotsissa, josta se on suomeen lainattu muodossa testamentti. Nykyään sillä yleensä viitataan jälkisäädökseen, jolla ilmaistaan vainajan viimeinen tahto, mutta esimerkiksi englannissa se voi viitata myös mihin tahansa todeksi vannottuun asiakirjaan. ”Suomen sanojen alkuperä” (osa 3; Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2000) kertoo, että taustalla ovat latinan sanat testari (’todistaa’) ja testis (’todistaja, silminnäkijä’).

Yksittäisen henkilön kohdalla on sukuhistoriaa tarkemmin tuntematta mahdotonta sanoa, mikä nimen antamisen taustalla on voinut olla. Ehkä siinä on voinut olla yhteys Raamatun testamentteihin tai halu pitää lasta todisteena jostakin. Tämä on kuitenkin vain arvailua.