Otsikko
Isoisäni isoäidin isä Jonas Grönvall asui puuseppämestari Eric Östermanin taloudessa oppipoikana ja kisällinä Helsingissä 1835-1840. Tietojeni mukaan verstas…

Kysytty

Hei, isoisäni isoäidin isä Jonas Grönvall asui puuseppämestari Eric Östermanin taloudessa oppipoikana ja kisällinä Helsingissä 1835-1840. Tietojeni mukaan verstas sijaitsi osoitteessa Södra Kärrgatan, joka oli tuohon aikaan nykyisen Kirkkokadun suuntainen Kärret-kaupunginosan yksi tie ns. Pohjoisessa korttelissa. Tontin numero oli 34. Kapteeni Kuhlhjelmin kaksi tytärtä, Charlotta ja Gustafva, omistivat tontin vuoteen 1838 asti. Mistä voisin etsiä karttaa 1830-luvulta, jossa näkyisivät Pohjoisen korttelin tontit numeroituina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginarkiston Sinetti-palvelusta löytyy Pohjoisen korttelin tonttikortisto  Hakutulokset - Helsingin kaupunginarkisto (disec.fi)  Asiakirjoissa ei näy kuitenkaan karttoja, joissa tontit näkyisivät numeroituina, vaikka karttoja on useita kymmeniä esim. vuosien 1830-1840 hakuvälillä.

Helsinki ennen sivustolta löydät kahdeksan vanhaa karttaa Helsingistä, joista ensimmäinen jo 1800-luvulta Historialliset kartat ja ilmakuvat | Helsingin kaupunki. Tässä kartassa näkyvät kaupunginosat ja korttelit numeroituina, mutta ei tontteja.

Hri.fi-palvelussa voit tarkastella Helsingin kaupunginarkiston vanhoja asemakaavakarttoja Helsingin historialliset kartat - Helsinki Region Infoshare (hri.fi)

En onnistunut löytämään etsimääsi karttaa. Helsingin kaupunginarkistosta voit pyytää apua etsinnässä.

Helsingin kaupunginarkisto: Helsingin kaupungin­arkisto - Helsingin kaupunginarkisto - Helsingin kaupunki

Pieni aiheeseen liittyvä kirjavinkki: Jarna Jäntti "Helsingin korttelieläimet, kantakaupungin kuvitettu historia" (Myllylahti, 2017)

1800-luvulla kantakaupungin alueet tunnettiin korttelieläinten nimillä paremmin kuin katuosoitteet. Nimistössä käytettiin koti- ja villieläinten, kalojen, lintujen, puiden ja kukkien nimiä. Näitä nimiä käytettiin esimerkiksi kartoissa ja kylpylöiden vieraslistoissa. 1890-luvulta lähtien kaupungin kasvaessa kortteleita ei enää nimetty vaan numeroitiin.