Isäni (s. 1921) lausui vanhoilla päivillään kansakoulussa oppimansa runon jossa kerrottiin ainakin maaliskuusta, mikähän runo mahtoi olla?

Kysytty

Isäni (s. 1921) lausui vanhoilla päivillään kansakoulussa oppimansa runon jossa kerrottiin ainakin maaliskuusta, mikähän runo mahtoi olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Zacharias Topeliuksen Vuosileikki. Runon on suomentanut Alpo Noponen, joka useissa yhteyksissä virheellisesti runon kirjoittajaksi.

Vuosileikki on luettavissa esimerkiksi teoksista Pyhäpäivän lukemisia lapsille ja aikuisille (WSOY, 2007) ja Pieni aarreaitta -sarjan kolmannesta mainitaanosasta Runoaitta (WSOY, 1993). Runo sisältyy myös alakansakoulun lukukirjaan Valistuksen lukukirja kansakouluja varten : ylemmän kansakoulun ensimäistä ja toista lukuvuotta varten (1906, useita lisäpainoksia).

Voit lukea Vuosileikin myös Kansalliskirjaston digitoimasta lehdestä Joulupukki 3/1906 (s. 17 - 18). Lehti aukeaa alla olevasta linkistä.

01.12.1906 Joulupukki no 3 - Digitaaliset aineistot - Kansalliskirjasto

https://www.kirjastot.fi/kysy/runo-kuukausista-maaliskuu-tuo-sanomaa?fr…