Isäni kovasti haikailee nuoruutensa lempikouluruuan perään joka silloin ilmeisesti tunnettiin nimellä arkipata. Itse en löydä sitä mistään. Mistäköhän voisi…

Kysytty

Isäni kovasti haikailee nuoruutensa lempikouluruuan perään joka silloin ilmeisesti tunnettiin nimellä arkipata. Itse en löydä sitä mistään. Mistäköhän voisi löytyä, vai tunnetaanko se myös jollain toisella nimellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arkipata -nimistä ruokaa on todellakin tarjottu kouluissa, mutta sen yksiselitteistä reseptiä ei oikein löydy. Tässä kansakoulun ruokalista vuodelta 1971 https://1578696.167.directo.fi/@Bin/49bfb8d24ebc5c0b7be9b0c50bb6d39f/1608201375/application/pdf/327434/1971%20tammi-huhtikuun%20viikkokaiut.pdf

Yksi mahdollisuus on, että kyseessä on esimerkiksi lihapata, johon laitettu kauden kasviksia. Ohessa muutama arkipata, joissa käytetty naudan etuselkää tai lapaa sekä ainakin sipulia ja porkkanoita, toisessa myös muita kasviksia kuten juuriselleriä, lanttua ja palsternakkaa.

https://www.ekojarventila.com/reseptikirja/ (Arkipata)

http://www.lehtolanlimousin.fi/index.php/reseptit/reseptit (Karjaväen arkipata)

Keittokirjasta Hyvää ruokaa (Tammi, 1973) löytyy arkipadan resepti (s. 527). Ruokaa luonnehditaan myös kuvituksessa arkiseksi padaksi (s. 528). Tässä reseptissä on kuitenkin lihan sijasta vasikansydämiä. Mikäli sydäntä ei ole saatavissa, voidaan ohjeen mukaan pata tehdä myös raavaanlihasta, lavasta tai kyljestä. Sipuleita, porkkanoita, selleriä ja pakastepapuja sekä perunoita lisätään myös pataan.