Ranskalaisen omenapiirakan resepti. Omenapiirakka tehtiin kannelliseksi, jossa oli reikä sekä korkki. Kerma kaadettiin piirakan sisään jossain vaiheessa…

Kysytty

Ranskalaisen omenapiirakan resepti. Omenapiirakka tehtiin kannelliseksi, jossa oli reikä sekä korkki. Kerma kaadettiin piirakan sisään jossain vaiheessa paistamista ja suljettiin korkilla. En muista oliko kyseessä ranskan- vai englanninkielinen keittokirja. Lainasin ko.kirjan -90luvulla Tikkurilan kirjastosta enkä tyhmyyksissäni kirjoittanut reseptiä ylös. Monta vuotta olen yrittänyt löytää reseptiä tuloksetta. Omenapiirakka on paras mitä koskaan olen tehnyt/ syönyt, samaa mieltä on mieheni. Haluaisin tehdä piirakkaa 20-v hääpäivämme kunniaksi että lapsemmekin pääsisivät sitä maistamaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutama kollega muistelee joskus kuulleensa moisesta piirakasta, mutta ohje onkin vaikeampi löytää.
Olen selannut läpi kirjastomme piirakkakirjat, samoin kuin ranskalaiset reseptikirjat (myös ne vanhemmat englanninkieliset,joita meillä vielä on kokoelmissa), mutta kaikki tarjoavat vain Tarte Tatinia ja Alsacelaista piirakkaa. En siis valitettavasti löytänyt kysymääsi piirakkaohjetta, myöskään internetistä.

Itse tekisin ehkä niinkin kokeellisesti, että yhdistäisin kahta eri ohjetta, esim:
http://www.sorsanpaistaja.fi/?p=97
ja
http://www.digipaper.fi/presso/3145/index.php?pgnumb=27