Otsikko
Hyvä Kirjastonhoitaja Saanen ystävällisesti vaivata Sinua parilla kysymyksellä. Aloitan helpommalla. 1. Kirjastoissa on käytössä BTJ:n kirjakärryjä. Olen…

Kysytty

Hyvä Kirjastonhoitaja

Saanen ystävällisesti vaivata Sinua parilla kysymyksellä. Aloitan helpommalla.
1. Kirjastoissa on käytössä BTJ:n kirjakärryjä. Olen kiinnostunut hankkimaan sellaisen. Onko kirjastossa jonkinlaista poistomyyntiä, jolloin myytte käytöstä poistettuja tuotteita asiakkaillenne edulliseen hintaan. Mikäli on, niin onko myynnissä tätä kyseistä vaunua ja koska.
Sitten tämä hankalampi kysymys.
2. Tyttäriemme ollessa pieniä, luimme heille paljon kirjoja (nimittäin kasvatuksellisista ja terveydellisistä syistä päätimme silloin luopua televisiosta). Muistelimme erästä kirjaa, jonka nimeä tai kirjoittajaa en nyt muista. Ulkoasun perusteellla mieleeni tuli Roald Dahl, Tony Ross, Quentin Blake, Tony Evans... Kävin heidän kotisivuillaan, mutta tätä teosta en löytänyt mistään. Tarina ei nimittäin ole jonkun määrätyn kirjailijan käsialaa vaan enemmänkin uskonnollinen, mutta sen kerronta tässä kirjassa oli yksinkertaista, ymmärrettävää ja lapsilähtöistä. Juonesta: jokaisella ihmisellä on elämässään risti kannettavanaan (siis vastoinkäymisiä). Kirjassa - sanotaan hänen nimekseen vaikka - pikkuinen Hanna on huolissaan, että joidenkin ihmisten taakka (risti) on heille turhan painava kannettavakseen. Hanna kertoo huolestaan näistä taakoista päättävälle taholle - oletettavasti Jumalalle. Kuunneltuaan pikku-Hannan huolen, hän päättää ottaa kaikilta ihmisiltä ristit pois ja panna ne isoon säkkiin, josta sitten kukin ihminen voi käydä vuorollaan valitsemassa juuri itselleen sopivan painoisen ristin (taakan) kannetavakseen. No, ja miten sitten loppujen lopuksi käy. Jokainen ihminen valitsi säkistä sen oman alkuperäisen ristinsä. Tarinan opetus: meille on annettu kannettavaksemme elämässämme vastoinkäymisiä vain sen verran kun jaksamme niitä kantaa.
Tuntuuko tutulta? Kenen kirjoittama ja kuvittama tämä lastenkirja mahtaisi olla?
Jo etukäteen oikein paljon kiitoksia vaivannäöstäsi ja ystävällisistä vastauksistasi.
Aurinkoisin terveisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

BTJ:n kärryjä ovat monet himoinneet, mutta niitä ei ole vielä poistomyyntiin asti joutunut. Ne ovat kovassa käytössä ja kestävätkin hyvin.

Kuvakirjan eräs kollega tunnisti kirjaksi Hanna ja huolinkainen (Hiawyn Oram, Tony Ross). Erinomainen lastenkirja. Ostin sen kummitytölleni lahjaksi aikanaan ja oli kuulemma lempikirja, jota piti lukea joka ilta, kirjoitti samainen kollega.