Onko PIKI-kirjastoissa lainattavissa kirjoja, joiden avulla voisi käsitellä 5 ja 8 vuotta vanhojen lasten kanssa muuttoa uuteen asuntoon nykyisestä asunnosta,…

Kysytty

Hei! Onko PIKI-kirjastoissa lainattavissa kirjoja, joiden avulla voisi käsitellä 5 ja 8 vuotta vanhojen lasten kanssa muuttoa uuteen asuntoon nykyisestä asunnosta, jossa he ovat asuneet koko ikänsä? Siis lähinnä sellaisia kirjoja, jotka auttaisivat heitä sopeutumaan ajatukseen muutosta ja sopeutumaan uuteen kotiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muuttoa ja siihen sopeutumista käsitellään esim. näissä kuvakirjoissa.

Korolainen, Tuula: Kuono lumessa (Lasten keskus, 2012)
Ihmisten tietyö uhkaa peltohiirten kylää ja monet joutuvat muuttamaan, niin myös Tupsun perhe. Tupsu siivoaa isän apuna vanhaa kotia. Kiukuttaa ja surettaa! Kukaan ei tunnu tajuavan, miten kurjaa on jättää ystävät, tutut paikat ja harrastukset. Uudet naapuritkin pelottavat, sillä metsähiiristä kerrotaan, että ne syövät käpyjä ja haukkuvat peltohiiriä multakuonoiksi! Kun Tupsu hiihtää kohti uutta kotia, se yrittää olla reipas, mutta ei sitten jaksakaan. Sakeassa lumisateessa se kääntyy takaisin. Lopulta Tupsu eksyy ja joutuu ketun hampaisiin. Repolaisen oudon huumorintajun vuoksi Tupsusta ei kuitenkaan tule ketun lounas vaan lumivyöryn uhri, jonka pelastamiseen tarvitaan Lapio Kontiainen ja koko metsähiirten koulun väki. Esi- ja alakoululaisten kuvakirja Kuono lumessa on jännittävä seikkailu ja lämpimän huumorin sävyttämä kuvaus muuton lapsessa herättämistä tunteista.

Pere, Tuula: Sanni ja laatikkopäivät (Wickwick, 2014)
Miksi ihmeessä kotiportaiden edessä seisoo pakettiauto, jonka kyljessä lukee Muutto-Matti ja pojat? Sanni kokee elämänsä yllätyksen juuri ennen koulunalkua. On haikeaa hyvästellä tuttu ympäristö. Onneksi kiltti kerhotäti ymmärtää Sannin muuttosuruja. Marjolahti ei loppujen lopuksi olekaan hassumpi paikka. Tutuiksi tulevat pian naapurin veljekset, jotka kulkevat aidanraosta leikkimässä Sannin puutarhassa. Tiukka opettaja osoittautuu reiluksi, ja Sanni selviää jopa koulun laatikkoruokapäivistä. Vanha harmoni keikkuu, ja Sanni ja opettaja löytävät yhteisen sävelen.

Rieckhoff, Sibylle: Lissu muuttaa (Mäkelä, 2014)
Lissu on muuttamassa äidin ja isän kanssa toiseen kaupunkiin. Päiväkoti vaihtuu, vanhat ystävät saavat jäädä, eivätkä mummi ja ukkikaan ole enää niin lähellä kuin ennen. Ei, sitä Lissu ei halua! Eikä taida haluta Väinö-hamsterikaan. Mutta tavaroita aletaan pakata, ja pian muuttoauto ajaa pihaan. Lissu huomaa, että muuttaminen voi olla myös aika jännittävää. Ja että joskus ystävä löytyy nopeammin kuin arvasikaan... Lämminhenkinen tarina kannustaa lapsia kohtaamaan uutta rohkein mielin.

Wagner, Anke: Timo ja Piko muuttavat (Lasten keskus, 2012)
Pahvilaatikoita, mattorullia, lamppuja ja huojuvia taulupinoja lojuu olohuoneessa kasapäin. Muuttokuorma on jo melkein pakattu. Mukaan uuteen kotiin on lähdössä myös Piko, Timon paras pehmokoiraystävä. On kuitenkin yksi ongelma: Piko ei halua muuttaa. Sen mielestä olisi mukavinta, jos kaikki jäisi ennalleen. Muutto on lapsen elämässä suuri mullistus, joka saa pienen mielen myllerrykseen. Hellyttävän pehmoystävän kautta käydään läpi ja puetaan sanoiksi muuttoon liittyviä ajatuksia ja tunteita - haikeutta, pelkoa, jännitystä, helpotusta ja lopulta uuden löytämisen riemua.