Otsikko
Hyvä kirjastonhoitaja, Olen tekemässä lehtijuttua merenkulun historiasta, ja päälähteeni ovat tällä hetkellä Kansalliskirjaston aineisto, John Nurmisen säätiön…

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja,

Olen tekemässä lehtijuttua merenkulun historiasta, ja päälähteeni ovat tällä hetkellä Kansalliskirjaston aineisto, John Nurmisen säätiön julkaisemat magnum opukset sekä uudet englanninkieliset teokset kuten The Sea (Mack) ja Huthin The Lost Art of Finding Our Way sekä Ari Turusen Maailman kuvat.

Osaisitteko kertoa, onko Suomessa muita merkittäviä merenkulun (lähinnä navigoinnin) historiaa kartoittavia tahoja kuin Kansalliskirjasto ja Nurmisen säätiö? Mieleeni tulee mahdollisuuksina merimuseot Wellamo (Kotka) ja Forum Marinum (Turku) sekä Museovirasto ja Merenkulkulaitos. Mutta onko näillä tahoilla varsinaista navigaation historian (ja esihistorian) kannalta relevanttia tietoa / julkaisuja?

Pahoittelen kysymykseni laajuutta, mutta työskentelen deadlinea vasten ja neuvoistanne olisi suuresti apua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa olla yhteyksissä tosiaan Suomen merimuseoon Kotkassa (Museoviraston alaisuudessa). Vaikket löytäisi heidän kokoelmistaan tarvittavia teoksia, osaavat he kuitenkin neuvoa sinua eteenpäin. Varmaan olet käynitkin heidän/kirjaston kotisivuillaan: http://www.nba.fi/fi/museot/suomen_merimuseo/kokoelmat/kirjasto. Kaakkuri tietokannasta pystyy itsekin etsimään kirjallisuutta. https://kaakkuri.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=navigointi+historia&se…

1 ääntä

Kommentit

Forum Marinumin yhteydessä Turussa toimii myös Sjöhistoriska Instutet vid Åbo Akademi, joka ylläpitää yhtä maan suurimmista merihistoriallisista arkistoista. Åbo Akademilla on myös erittäin laaja merellinen kirjastokokoelma. SHIÅA on paikka josta kannattaa kysyä tietoja ja esimerkkejä alkuperäislähteistä kuten kartoista - ja instituutilla on myös julkaisutoimintaa. Varmasti vinkkejä muidenkin teoksista löytyisi.

Kotisivut: http://www.sjohistoriska.abo.fi/