Huomio! Nyt (syksyllä-2016) filmataan Aku Louhimiehen Tuntematonta sotilasta Suomenlinnassa. Silmääni on mediassa pistänyt silmään sellainen kohtaus, mikä on…

Kysytty

Huomio!

Nyt (syksyllä-2016) filmataan Aku Louhimiehen Tuntematonta sotilasta Suomenlinnassa. Silmääni on mediassa pistänyt silmään sellainen kohtaus, mikä on filmattu Suomenlinnassa kuvaten paraatia Petroskoissa. Joillakin tuohon paraatiin osallistuneista on punaiset kauluslaatat sisellä reunuksella, kuten rannikkotykistössä on, ja se juuri ihmetyttääkin, että oliko tuohon aikaan myös maavoimissa noita punaisia kauluslaattoja sinisellä reunuksella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Petroskoi sijaitsi Äänisen rannalla, ja valtauksen varmistaminen on edellyttänyt myös rannikkopuolustuksen järjestämistä.

Suomalaiset valtasivat Petroskoin 1.10.1941. Jo seuraavan päivän iltaan mennessä kaupunkiin siirrettiin Laatokalta viisi patteria ja moottoriveneosaston käsittävä patteristo, joka nimettiin "Äänisen rannikkopatteristoksi".

Todennäköisesti myös nämä joukot ovat ehtineet osallistumaan paraatiin.

Reponen, T.
Rannikkojoukot sodissa
[teoksessa: Suomen rannikkotykistö 1918-1958. - Rannikkotykistön upseeriyhdistys, 1959]