Hukassa kirja/kirjailija. Vuosikausia sitten sitten luin dekkarin joka sijoittuu Ranskaan, Pariisin ympäristöön. Mieleen on painunut leppoisa useamman miehen…

Kysytty

Hukassa kirja/kirjailija. Vuosikausia sitten sitten luin dekkarin joka sijoittuu Ranskaan, Pariisin ympäristöön. Mieleen on painunut leppoisa useamman miehen kommuuni, jossa päähenkilö ilmeisestikin asui ja josta tutkimuksia johdettiin. Joku oli arkeologi tahi historian tutkija, joku toisen isä yms. Ei vain silmitöntä väkivaltaa vaan huumoria mukana.

Useamman vuoden olen kirjailijaa koettanyt löytää koluamalla Ranskalaisia dekkaristeja kirjaston hyllystä - onnistumatta. Pariisilaisen kommuunin googlaus johtaa aina artikkeleihin vallankumoushalliitksesta ja dekkaristien googletus taasen muutamaan isoon nimeen...

Voihan olla, että kirjailija ei ole ranskalainen. Ja olen saattanut myös lukea kirjan englanniksi, ei muista.

Osaisikohan joku jännäreiden ystävä auttaa?

T: Armottoman huonon nimimuistin omaava lukutoukka

Vastaus

Vastattu

Leppoisan tutkijakolmikon pariisilaiskommuuni löytyy kahdesta ranskalaisen Fred Vargasin (oikealta nimeltään Frédé­ri­que Au­doin-Roi­zeau) dekkarista: Pystyyn, kuolleet! ja Ei takkaa, ei tupaa.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_5793

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_8018