Helmet-kirjastoilta löytyy vuodesta 2014 alkava tilastointi lainatuimmista nimekkeistä, mutta löytyykö tietoja tätä aiemmalta ajalta? Onko olemassa mitään…

Kysytty

Helmet-kirjastoilta löytyy vuodesta 2014 alkava tilastointi lainatuimmista nimekkeistä, mutta löytyykö tietoja tätä aiemmalta ajalta? Onko olemassa mitään tilastoja kirjastojen lainatuimmista kirjoista 70-, 80- ja 90-luvulta tai 2000-luvun alusta?

Vastaus

Vastattu

Kysyin asiasta Sanastolta, joka hallinnoi kirjastojen lainauskorvauksia (joita on maksettu vuodesta 2007) ja Suomen kirjastoseurasta. Ikävä kyllä tietoja aiemmista lainatuimmat -listauksista ei heiltäkään löytynyt.

Helmet-kirjastossa otettiin tuolloin 2014 käyttöön erillinen tilastointiosio, josta nuo tiedot saa helposti haettua, joten sitä aiempia tietoja ei meillä ole. Joillain kirjastoilla saattaa ehkä olla omia listoja, joista voi vinkata tämän vastauksen kommenteissa.