Otsikko
Helmellä helistää, maalis maata näyttää mitä sanotaan muista kuukausista?

Kysytty

helmellä helistää, maalis maata näyttää
mitä sanotaan muista kuukausista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yliopiston almanakkatoimiston sivuilla kerrotaan "Maaliskuu maata näyttää." -sanonnan olevan  vanhan kansan hokema. Lähdettä sanonnalle tai muita kuukausia ei mainita.

https://almanakka.helsinki.fi/fi/publikationer/blogi/483-maaliskuu-maata-nayttaa.html

Näitä kuukausiloruja on monia, mutta aivan etsimäsi mukaista emme löytäneet. Elsa Beskowin Vuosisatu: kuvakirja -teoksessa vuosi alkaa näin: "Tammikuu alkaa vuoden, ja helmikuu on lyhkäisin..." Mm. Saini Knuutilan tekemässä Aapisessa taas näin: "Tammikuu ja tuiskusää, helmikuu ja hiihtoretki..."

Kirjastonhoitajalta on aikaisemminkin kysytty näitä runoja. Alla linkki aikaisempaan vastaukseen, jossa on myös kysytty lorua, jossa "maaliskuu maata näyttää", mutta "helmikuussa pakkaset paukkuu":

https://www.kirjastot.fi/kysy/kuinka-menee-loru-kuukausista-tammikuu?language_content_entity=fi