Haluan tietoa viulunsoittaja katolla teoksen taustoista. juutalaisten vainoista Venäjällä tuonajan juutalaisten tapakultturista

Kysytty

Haluan tietoa viulunsoittaja katolla teoksen taustoista.
juutalaisten vainoista Venäjällä
tuonajan juutalaisten tapakultturista

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedia kertoo musikaalista seuraavaa:

Viulunsoittaja katolla (engl. Fiddler on the Roof) on juutalaisen perheen tarinan kertova musikaali. Sen kuuluisia kappaleita ovat Rikas mies jos oisin sekä Nousee päivä, laskee päivä. Sen ensiesitys oli 1964. Tarina perustuu Šolom Aleichemin kirjaan Tevje, maitomies; alkutarina on jiddišinkielinen. Musikaalin käsikirjoituksen on tehnyt Joseph Stein, musiikin säveltänyt Jerry Bock ja laulujen sanat kirjoittanut Sheldon Harnick. Musikaalin nimi tulee Marc Chagallin maalauksesta, jossa esiintyy viulunsoittaja.
Kyseessä on juutalainen perhetarina, jolla on yhteys Ukrainan juutalaisten historiaan.

Seuraavassa Internet-sivuja ja HelMet-kirjastoista löytyviä kirjoja, jotka käsittelevät Ukrainan ja juutalaisten historiaa:

http://historianet.fi/kysy-asiantuntijoilta

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/ukraine.html

http://www.hum.fi/holokausti/mita-tapahtui/

The lost : a search for six of six million / Daniel Mendelsohn ; photographs by Matt Mendelsohn
Mendelsohn, Daniel

A history of Ukraine : the land and its peoples / Paul Robert Magocsi
Magocsi, Paul R.

Bloodlands : Europe between Hitler and Stalin / Timothy Snyder
Snyder, Timothy

Tappotanner : Eurooppa Hitlerin ja Stalinin välissä / Timothy Snyder ; suomentanut Seppo Hyrkäs

Holokausti : tapahtumat ja tulkinnat / Antero Holmila

Kysymys on niin laaja, että kirjastomme musiikki-informaatikko Heikki Poroila ehdotti, että menisit normaaliksi kirjaston asiakkaaksi eli asioimaan suoraan oman kirjaston kautta?
Tässä hänen ajatuksiaan aiheesta:
"Pelkästään ilmaisu ”tietoa Viulunsoittaja katolla –teoksen taustoista” on niin laaja, ettei siihen voi ilman lisäkysymyksiä tarttua. Tarkoittaako kysyjä tekstiä vai musiikkia? Elokuvan/musikaalin tuotantoa vai jotain muuta? Tämä musikaalihan sijoittuu vuoden 1905 Venäjälle, mutta ei se nyt varsinaisesti juutalaisvainoja käsittele (kuin loppukohtauksessa) vaan Broadway-tyyliin enemmänkin ihmissuhteita. Tekstin tausta on erittäin monimutkainen, mutta jos kysyjä lukisi aihetta käsittelevät Wikipedian artikkelit, hän pääsisi alkuun. Musiikin tehnyt Jerry Bock on käyttänyt lauluissa hyväksi juutalaista perinnettä (klezmer-musiikki), mutta muuten kyseessä on minusta aivan normaali musikaalimusiikki, joka nojautuu yhdysvaltalaiseen viihdeperinteeseen.

Minusta tähän on yksinkertaisesti hankalaa vastata ilman että asiakas on paikalla lisäkysymyksiä ja kommentteja varten. Ns. tiskiasiakkaana."

Tervetuloa kirjastoon hankkimaan lisätietoja!