Mietiskelin tässä, mistä voisin saada käsiini Andrew Lloyd Webberin & Tim Ricen Jesus Christ Superstar -musikaalin käsikirjoituksen (tai vähintään laulujen…

Kysytty

Mietiskelin tässä, mistä voisin saada käsiini Andrew Lloyd Webberin & Tim Ricen Jesus Christ Superstar -musikaalin käsikirjoituksen (tai vähintään laulujen sanat) englanniksi ja suomeksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englanninkielisen version osalta tilanne on melko hyvä. Musikaalin levytyksen liitteenä on musikaalin koko teksti. Samaten musikaalin nuotinnoksessa (ns. pianopartituurissa) on kaikki laulut ja lisäksi koko libretto, eli tekstiosuus. Nämä ovat Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosaston kokoelmissa (levytys tällä hetkellä paikalla, pianopartituuri lainassa).
Lisäksi kokoelmissamme on varmasti sinua kiinnostava kirja 'Rock opera - the creation of Jesus Christ Superstar from record album to Broadway show and motion picture', tekijänä Ellis Nassour. Siitä löytyy paljon taustatietoa musikaalin vaiheista.
Mutta suomennoksen osalta tilanne on huono. Ilmeisesti vain yksi laulu (I don't know how to love him) on julkaistu suomeksi. Tämä on tilanne yleensäkin musikaalien osalta, niistä ei suomennoksia juurikaan ole julkaistu, vain yksittäisiä lauluja on suomeksi saatavilla.
Ainoa mahdollisuus suomennoksen osalta lienee juuri tuo mainitsemasi Näytelmäkulma?