Helsingin Kaupunginteatterissa esitettiin v. 1995 musikaali Mambo Kings. Osan lauluista oli käsittääkseni sanoittanut tai suomentanut kirjailija Sami Parkkinen…

Kysytty

Helsingin Kaupunginteatterissa esitettiin v. 1995 musikaali Mambo Kings. Osan lauluista oli käsittääkseni sanoittanut tai suomentanut kirjailija Sami Parkkinen.

Musikaalissa oli mukana kaunis laulu nimeltä Kehtolaulu. Se alkaa sanoin Kun vaihtaa paikkaa kuu ja kaipuu, siihen uneen vaipuu ihminen ja kasteenvehryt maa...

Kysyisin nyt, onko kyseinen runo Parkkisen käsialaa, vai kenen kirjoittama se on. Onko laulua olemassa jossakin tallenteena, ja kukahan sen on esittänyt itse v. 1995 esityksessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mambo Kings -musikaali perustuu Oscar Hijuelosin romaaniin The Mambo Kings play songs of love (suom. nimellä Mambo Kings : rakkauden rytmit). Dramatisointi on Sami Parkkisen ja Markku Nenosen, ja kaikkien laulujen tekstit ovat Sami Parkkisen kirjoittamia.

Fono.fi -äänitetietokannasta (http://www.fono.fi) löytyy ko. musikaalin lauluista vain kappale nimeltään Sieluni kaunis Maria. Sen on levyttänyt Pentti Hietanen vuonna 1999 ilmestyneelle albumilleen Lauluni.

Helsingin kaupunginteatterin esitysarkistosta (http://www.hkt.fi/esittely/hkt_arkisto2.pdf) löytyvät kaikkien musikaalin esiintyjien nimet, mutta ei valitettavasti tietoa eri laulujen esittäjistä. Kannattanee ottaa yhteyttä suoraan teatteriin (yhteystiedot: http://www.hkt.fi/esittely/?tab=5).

Helsingin kaupunginteatterin Mambo kings -musikaalin esiintyjät:
Cesar Castillo, Mambokuningas: Pekka Laiho
Nestor Castillo, veli: Kari Mattila
Eugenio Castillo, veljenpoika: Santeri Kinnunen
Lydia Santos, Cesarin tyttöystävä: Sanna Saarijärvi
Vanna Vane, Miss Mambo 1955: Jaana Jonkari
Luisa Garsia, Cesarin vaimo: Pirkko Saisio
Pablo Castillo, serkku: Hannu Valtonen
Elvira Castillo, serkun vaimo: Virpi Uimonen
Rouva Shannon, vuokraemäntä: Heidi Krohn
Desi Arnaz, laulaja: Mikko Jokinen
Gloria Parker, laulaja: Irina Milan
Delores Fuentes, Nestorin vaimo: Anna-Leena Härkönen
Paulita, huora: Sinikka Sokka
Roxanne, huora: Anitta Niemi
Xiomara, huora: Tiina Brännare
Perez, mesenaatti: Matti Mäntylä
Baarimikko: Jarkko Rantanen
Tanssijat:
Rumbatytöt: Maiju Palo, Raisa Punkki, Leenamari Unho, Tarja Tuominen
Frankie, mambomestari: Russel Adamsson
Rico, gangsteri: Jyri Pulkkinen
Jamon Ramon, rattopoika: Unto Nuora
Bernadito, nuori mies: Mikael Aaltonen
Maria, rakastettu: Helena Haaranen
Marian mies: Sami Vartiainen
Elva ja Rene, tanssipari: Peppina Peltola ja Ville Sormunen
Juanita, tyttö: Miret Laine
Lucille Ball, tähti: Kirsi Karlenius
Mariela, Cesarin tytär: Kirsi Karlenius
Enrique, yksinäinen kulkija: Harri Kuorelahti
Chano Pozo, mantegamies: Jarkko Lievonen

Ensi-ilta oli 9.2.1995.