Haluaisin yllättää itselleni tärkeän ihmisen, joka muistelee "Riihimäki-maakuntalaulun" sanoja. Riihimäki on kunta, ei maakunta, joten en osaa niitä googlesta…

Kysytty

Hei!

Haluaisin yllättää itselleni tärkeän ihmisen, joka muistelee "Riihimäki-maakuntalaulun" sanoja. Riihimäki on kunta, ei maakunta, joten en osaa niitä googlesta etsiä - sehän ei siis välttämättä edes ole "maakunta"laulu, vaan jonkinlainen Riihimäestä kertova balladi. Kovin on ahkeraa kansaa kuvatessaan kuitenkin maakuntalaulun oloinen!

Sanoissa joka tapauksessa mainitaan lasimuseo ja tehtaan jyske toisessa säkeistössä - ahkeruus on siinä muutenkin ylikorostettua. Ajattelin, jos tätä kautta joku osaisi selvittää tuon laulun alkuperän - tai vaikka löytää siihen sanat. Itse en riihimäkeläinen ole, vaan tuo yllätyksen ansaitseva y stäväni. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvaukseen sopiva laulu on nimeltään Riihimäen laulu. Tosin sillä näyttää olevan muitakin nimiä kuten Uuden aamun Riihimäki ja Riihimäki-laulu. Sen on säveltänyt Tauno Karila ja sanoittanut Väinö Mäkelä. Laulu alkaa: "Riihimäen harjanteilta näen seudun vehreän, joka liittää terässuonin Pohjois-Suomen, Etelän". Mäkelän runo on osallistunut Riihimäki-aiheisen laulun kirjoituskilpailuun syksyllä 1959. Laulun ensiesitys oli seuraavana vuonna. Laulusta julkaistu nuotti (3 s.), jossa on Matti Nikusen kaksi sovitusta laulusta, on lainattavissa Riihimäen kaupunginkirjastosta. Nuotissa ovat myös laulun sanat. Nuotin alussa on lisäksi Matti Nikusen kirjoittama lyhyt historiikki laulusta.