Haluaisin ylläpitää kouluruotsin (B-kieli) ja koulusaksan (C-kieli) taitoani. Voitteko suositella mahdollisia sopivan tasoisia ruotsin- ja saksankielisiä…

Kysytty

Hei, haluaisin ylläpitää kouluruotsin (B-kieli) ja koulusaksan (C-kieli) taitoani. Voitteko suositella mahdollisia sopivan tasoisia ruotsin- ja saksankielisiä kirjoja? Olen opiskellut ko. kieliä peruskoulussa, lukiossa ja kauppaopistossa. Mieluisin ryhmä olisi jännityskirjat, mutta muutkin käy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin suosituksia:

Agatha Christien dekkarit käyvät tietysti millä kielellä tahansa.

Staffan Bruunin ja Marianne Peltomaan jännärit ruotsiksi. Niissä on helsinkiläinen miljöö ja ne ovat mukavat, hauskat, helppoa ruotsia (uskoisin, että kouluruotsilla pärjää).

Anna Gavalda: Jag älskade honom

Saksankielisiä easy readers -sarjan kirjoja löytyy täältä: http://luettelo.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=easy+readers&searchscope=…

Saksankieliset helppolukuiset: http://luettelo.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=lukemistot&searchscope=9&…

Andrea Maria Schenkelin dekkarit saksaksi (Tannöd 2007, Kalteis 2007, Bunker 2009). Kerronta on hyvin tiivistä, mutta lause on ainakin lyhyttä.

Miellyttävän lyhyttä, kaunista saksaa on lukuromaanissa Katharina Hagena: Der Geschmack von Apfelkernen. Kirja on käännetty suomeksikin, mutta suomeksi tuo lyhyt ilmaisu ei tunnu niin mukavalta.

Daniel Glattauerin kaksi kirjaa on kirjoitettu sähköpostimuotoon. Hyvin kirjoitettua viihdettä. Gut gegen Nordwind ja Alle sieben Wellen ja juuri ilmestynyt Ewig Dein.

Romanttinen viihde on helppolukuista. Esim. Danielle Steel, Nora Roberts, Maeve Binchy jne.

Jotkut tekevät niin, että lukevat uudestaan vieraalla kielellä ne kirjat, joista pitivät lapsena ja nuorena. Esim. Astrid Lindgrenin kirjat voi lukea uudestaan ruotsiksi.