Otsikko
Haluaisin varata pari kirjaa. Tarvitsen niitä kuitenkin vasta elokuussa, enkä nyt kesällä. Voiko varauksen tehdä tavallaan "tulevaisuuteen". Eli että esim…

Kysytty

Haluaisin varata pari kirjaa. Tarvitsen niitä kuitenkin vasta elokuussa, enkä nyt kesällä. Voiko varauksen tehdä tavallaan "tulevaisuuteen". Eli että esim. haluan varata kirjat vasta elokuussa. (jos teen sen sillon, ovat kaikki varmasti varattuja, kesällä taas en viitsi opiskelukirjoja lukea).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti kirjastoaineistojen varaaminen etukäteen siten, että varaus astuisi voimaan vasta tietyn päivämäärän jälkeen, ei ainakaan toistaiseksi onnistu pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kirjastojärjestelmässä. Järjestelmässä olisi tosin teoriassa tuollainenkin varausten kohdistamisvaihtoehto, mutta se on ilmeisesti havaittu vielä liian epäluotettavaksi, ja voi aiheuttaa teknisiä sekaannuksia varausten käsittelyyn, joten ominaisuutta ei ole voitu ottaa vielä käyttöön.

Aikatarkennuksena varauksiin voi toistaiseksi määritellä vain päivän, jonka jälkeen varausta ei enää tarvittaisi.

Varauksen voi tehdä myös puhelimitse, tai Internetin kautta helmet.fi -sivuilla, jos esim. ei pääsisi asioimaan kirjastossa vaikkapa lomamatkan aikana.

Jos varattavasta aineistosta on useampia varauksia, varaus sijoittuu varaamisajan mukaiseen kohtaan varausjonossa. Saapuneita varauksia pidetään kirjastossa varattuna asiakkaalle kahdeksan päivän ajan.