Haluaisin uusia lainani, mutta Helmet ilmoittaa, ettei se onnistu, koska kirja on jo varattu uudelle lainaajalle. Helmetin nettisivujen mukaan ko. kirjaa on…

Kysytty

Haluaisin uusia lainani, mutta Helmet ilmoittaa, ettei se onnistu, koska kirja on jo varattu uudelle lainaajalle. Helmetin nettisivujen mukaan ko. kirjaa on kuitenkin kirjastoissa 10 kpl ja varauksia ainoastaan 1 kpl. Oman lainani eräpäivä on kaiken lisäksi myöhäisin kaikista tämän hetkisistä lainoista. Miksi siis juuri minulla lainassa oleva kirja täytyy saada tuolle uudelle lainaajalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kaikki tietyn teoksen lainakappaleet ovat lainassa, ja jonossa on varaus, ei kukaan lainaajista voi uusia lainaansa. Uusiminen onnistuu vasta sitten, kun yhtään varausta ei ole enää jonossa, eli jonkun lainaajista täytyy ensin palauttaa lainansa.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tämän kaltaiset palautteet kannattaa lähettää kunkin kirjaston postiin. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu on Suomen kirjastojen yhteinen emmekä pysty vaikuttamaan yksittäisten kirjastojen aineistotietokantojen kehitykseen. Lähetän viestinne edelleen Helmet-toimitukseen.