Haluaisin tietoa Tatu nimestä.. kaikkea mahdollista.. Kiitos!

Kysytty

Haluaisin tietoa Tatu nimestä.. kaikkea mahdollista.. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tatu-nimi on parhaiten selitettävissä vanhatestamentillisistä (hepreankielisistä) nimistä D(a)aniel tai Daavid johtuvaksi, vaikka nimeä on meillä myös käytetty hellittelynimenä Taitosta, Tapanista, Taunosta tai jopa naisennimestä Kustaava.
Hepreankielinen דניאל daanijjeel ’Jumala on tuomarini’ on Raamatussa ainakin kolmen henkilön nimenä, tunnetuimmasta kerrotaan erityisessä Danielin kirjassa. Raamatulliset vanhatestamentilliset
nimet ovat olleet ajoittain suosiossa kristillisissä maissa. Englannissa Daniel oli tunnettu 1100-luvulla, uudelleen se tuli muotiin 1600-luvulla. Meillä Suomessa se esiintyi ensi kertaa kirkkokäsikirjan kalenterissa 1646. Nykyiselle paikalle joulukuun 11. päiväksi Danielin (suomalainen muunnelma Taneli) päivä vakiintui vuoden 1708 kalenterissa. Päivän alkuperäinen haltija oli v. 493 nykyisessä Turkin Istanbulissa kuollut pylväspyhimys Daniel. Sekä roomalaiskatoliset että ortodoksiset kirkkokalenterit tuntevat tämän päivän.
Hepreankielinen דוד daawid ’rakastettu’, ’lemmikki’ on ennen muuta muinaisen Israelin tunnetuimman kuninkaan (noin vuoden 1000 vaiheilla eKr.) nimi. Kristillisen Uuden testamentin kirjoittajat katsoivat tärkeäksi korostaa, että myös Jeesus kuului kuningas Daavidin sukuun (Matteuksen evankeliumin 1. luku, Luukkaan evankeliumin 2. luku). Meikäläisiin kalentereihin nimi niin ikään tuli 1646. Almanakkamme nimipäivä 30.12. (suomalaistuneet muodot Taavetti, Taavi) on nimenomaan kuningas Daavidin muistopäivä, jonka sijainti eri kirkkokuntien kalentereissa jossain määrin vaihtelee: roomalaiskatolinen kirkko 29.12., ortodoksinen kirkko joulun jälkeinen sunnuntai, Armenian kirkko 24.12., koptilainen kirkko (Egypti) 2.1. ja 9.12.

Etunimet / Kustaa Vilkuna ; toim. Pirjo Mikkonen. – 4. uud. p. – 2005.

Iso Raamatun tietosanasto, 1 : A-G. – Raamatun tietokirja, 1988.

http://www.heiligenlexikon.de/

http://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1