Haluaisin tietoa satakuntalaisuudesta. Onko Satakunta alunperin hallinnollinen alue vai perustuuko se johonkin muuhun esim. murteeseen? Satakunnan alue on…

Kysytty

Haluaisin tietoa satakuntalaisuudesta. Onko Satakunta alunperin hallinnollinen alue vai perustuuko se johonkin muuhun esim. murteeseen? Satakunnan alue on nykyään paljon pienempi kuin ennen; katsotaanko satakuntalaisiksi vain ne, jotka asuvat tällä alueella vai miten sen voisi määritellä? Toivoisin saavani kirjallisia viitteitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys satakuntalaisuudesta (ja maakunnallisuudesta yleensä) on monitahoinen.
Kysymyksessä on tietyllä tavalla identiteetti, se kulttuuripohja, jonka olemme
omaksuneet. Tämä kulttuuri rakentuu vuosituhantiselle historialliselle pohjalle.
"Meissä kaikissa (satakuntalaisissa) elävät Satakunnan historian vuosituhannet", kirjoittaa Unto Salo.

Historiallisen Satakunnan rajat muotoutuivat 1300-luvulla asutuksen leviämisen
ja eräomistuksen vuoksi. Keskiajalla maakunnat olivat itsehallinnollisia alueita. Satakunta käsitti Kokemäenjoen vesistöalueen.

Vaikka nykyinen Satakunnan maakunta (valtioneuvoston päätös maakunnista 147/1998) onkin vain 2/5 osa historiallisesta Satakunnasta, voidaan satakuntalaisuuden ja satakuntalaisen kulttuurin katsoa vaikuttavan laajemmalla alueella. Kuinka laajaksi tämä alue katsotaan, riippuu tutkijasta, mutta ainakin vanha Ala-Satakunta ja läntiset osat Ylä-Satakunnasta voidaan katsoa kuuluvan tähän alueeseen.

Ehkä paras lähde aiheeseen on Unto Salon julkaisu Kotimaakuntamme Satakunta (Satakuntaliiton julkaisu A: 245, 1999). Kirjassa on hyvä kirjallisuusluettelo. Porin pääkirjastossa on Satakuntakokoelma, jossa on kirjallisuutta, lehtiä, leikkeitä yms. Satakunnasta.