Elvi Ahon kirjasta Siipirikon perilliset: pohjois-karjalainen kyläyhteisö-kirjoittaja puhuu kuitenkin Savosta ? Kuuluuko Pohjois-Karjala Savoon ? Kirjaa…

Kysytty

Elvi Ahon kirjasta Siipirikon perilliset: pohjois-karjalainen kyläyhteisö-kirjoittaja puhuu kuitenkin Savosta ? Kuuluuko Pohjois-Karjala Savoon ?
Kirjaa Siipirikko en ole lukenut, vain Siipirikon perilliset.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjois-Karjala ja Savo ovat tietysti kaksi eri maakuntaa, vaikka niiden murteet jossain määrin muistuttavatkin toisiaan.

Elvi Ahon kirjassa "Siipirikon perilliset" ei pikaisella silmäilyllä näyttäisi kerrottavan Pohjois-Karjalasta vaan Savosta. Teoksen "Siipirikko" takakansitekstissä puolestaan kyllä mainitaan pohjoiskarjalainen kyläyhteisö, mutta kirjaa lukematta on mahdotonta tietää, onko itse kirjan tekstissä kerrottu tapahtumapaikkaa. Saattaahan olla, että takakansitekstiin on lipsahtanut virhe tms. Suosittelen, että luet teoksen itse, niin ehkäpä asia selviää. Tässä sen saatavuustiedot HelMet-kirjastoissa:
http://www.helmet.fi/search~S9*fin?/tsiipirikko/tsiipirikko/1%2C16%2C39…